Alespoň tak hovoří výsledky měření a vyhodnocování standardů kvality Pražské integrované dopravy pro autobusovou dopravu, které v loňském roce proběhlo už popáté. Jejich prostřednictvím organizace ROPID monitoruje vývoj kvality u jednotlivých dopravců a společně se postupně snaží úroveň poskytovaných služeb nejen zvyšovat, ale i sjednocovat napříč dopravci.
„Obecně jsme zaznamenali pozitivní trend postupného zvyšování kvality u většiny dopravců zejména u standardů bezbariérovosti, stáří vozového parku, čistoty vozidel a přesnosti provozu“, komentoval výsledky ředitel ROPID Petr Tomčík. Pokračovala obnova vozového parku, pořizování nízkopodlažních vozidel nebo obnova zastávkových zařízení.
„Podařilo se tak navýšit podíl bezbariérově přístupných vozidel z 58 % v roce 2014 na 61 % v roce 2015, což se promítlo také v jízdních řádech formou navýšení počtu garantovaně nízkopodlažních spojů,“ doplnil informace vedoucí odboru kvality služby Petr Ježdík. Průměrné stáří vozového parku za všechny dopravce bylo ke konci roku 2015 8,5 let, přičemž požadavek podle zákona je maximálně 9 let.
Prostřednictvím standardů kvality ale organizace ROPID řeší zejména nevyhovující stavy nebo zjištěné závady. Nejčastěji neplněným standardem bylo v tomto ohledu stejně jako v roce 2014 informování cestujících ve vozidlech. Většinou se ale nejednalo o zásadní prohřešky, které by výrazně zhoršovaly podmínky pro cestování. Složitá situace je v personální oblasti, kde prohlubující se nedostatek řidičů napříč většinou dopravců měl za následek určitý pokles kvality služby a zvýšení počtu závad. Podle sdělení organizace se už pro rok 2016 podařilo vyjednat navýšení dotace pro jednotlivé dopravce, což by se mělo odrazit v nárůstu mezd řidičů.
Stávající smlouvy se všemi třinácti autobusovými dopravci končí v roce 2019 a ROPID již nyní připravuje podmínky pro nové smlouvy, které se budou týkat například technických parametrů nově pořizovaných autobusů. „Společně s dopravci začneme již v letošním roce tvořit nové standardy, které by měly znamenat další zvýšení kvality poskytovaných služeb a uspokojení stále náročnějších požadavků cestujících, například bezbariérovost, klimatizace nebo moderní informační a odbavovací systémy,“ popsal plány do budoucna ředitel ROPID Tomčík.
Zdroj, úvodní foto: ropid.cz, wikimedia.org, Aktron
(zmk)
|